Vad är Callanetics?

Vad är så unikt med träningen?
De små exakta rörelserna och millimeterprecisionen är designade för att passa alla. Genom att du coachas i varje program lär du dig att få ut maximalt av träningen. Instruktören tränar inte själv utan finns där för dig hela tiden.

Är det svårt att lära sig?
Du kommer att lära dig tänka på ett annat sätt och jobba på ett mjukare sätt än i traditionell styrketräning. Det tar lite tid för hjärnan att tänka om och ju mer du jobbar med träningen desto tuffare blir det.

Går jag ner i vikt?
Syftet med träningen är att du ska skaffa dig en stark och smidig kropp som håller länge. men genom att du sträcker ut din rygg, dina muskler och jobbar på djupet kommer det att påverka din hållning och hitta tillbaka till din ’byggritning’. Du kommer att bli fastare i kroppen och märka att kroppen formas om, t o m minska i storlek. Men muskler väger mer än fett!

Hur ofta ska man träna?
Precis som med all annan träning handlar det om kontinuitet. Muskler är färskvara. Målet är att du ska integrera träningen i din vardag.
Du kan träna varje dag om du vill. Men när du har byggt upp din styrka rekommenderas två ggr i veckan för bästa resultat.

Måste man träna en timme varje gång?
Nej, det som är bra med CALLANETICS® är att du kan träna kortare pass om du inte har tid med en timme. Tänk bara på att du alltid värmer upp och stretchar kroppen ordentligt efteråt.

Jag har ont i min rygg, framför allt ländrygg, kan jag träna ändå?
 80 procent av all ryggvärk bottnar i försvagad mag- och bäckenmuskulatur. I CALLANETICS® tränas alltid hela kroppen, och du lär dig sträcka ut kroppen ordentligt.
Metoden är skapad av Callan Pinckney som själv hade skolios och stora problem med sin rygg. Hennes mål med träningen var att bygga upp styrkan i sin rygg för att slippa smärta. Detta resulterade i CALLANETICS® som påverkar hela kroppen och framför allt skyddar din rygg.

Är Pilats samma sak?
CALLANETICS® är ett skyddat varumärke som försäkrar dig att du undervisas av certifierade instruktörer.

Copyright - Benita Cantieni